טיול ירושלמי לכל המשפחה בחנוכה

    אסתי חדד Comments Off on טיול ירושלמי לכל המשפחה בחנוכה
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    בירת ישראל, מחדשת בכל עת פניה. אתרים חדשים נפתחים ברחבי העיר, הקולניריה הכשרה פורחת ואפילו השוק הססגוני, שוק מחנה יהודה הוא לא השוק של פעם. מסע בירושלים הנבנית בשבוע שלפני י"ז בתמוז הוא מסע לירושלים "מחורבותייך אבנך" כפי שאומר הנביא. סביב פסוק זה מנסים במנהלת התיירות בעיר לסוב.

    תחילה למוזיאון ישראל שבחודש האחרון קיבל תשורה נאה לקראת ימי בין המצרים בדמות
    דגם בית שני שהפך במרוצת השנים לסמל תיירותי בירושלים. הדגם עזב את משכנו הישן במתחם הולילנד ועבר אל משכנו החדש בצמוד להיכל הספר במוזיאון ישראל.
    תהליך העברת הדגם בשלמותו והצבתו מחדש ארך מספר חודשים. במבצע מורכב הועבר הדגם לאחר שפורק בעזרת מכשור משוכלל ומסורים זעירים ל-1000 חלקים.

    הדגם החדש – ישן משתרע על פני 2000 מטרים מרובעים והוא משחזר בקנה מידה של 1:50 את מראה העיר ירושלים בשנת 66 לספירה, אז הגיעה העיר לשיא גודלה והתפתחותה והשתרעה על שטח של כ-1,800 דונם. באותה שנה פרץ המרד הגדול ברומאים, אשר בסיומו חרבו המקדש והעיר. הדגם הראשון הוצב בשנת 1966, הוא מבוסס כאמור על שנת 66 לספירה, משך העברתו לקלח 66 ימים והוא הוצב במקומו החדש ב6.6, קוריוז מעניין. השחזור נעשה אז על-ידי פרופ' מיכאל אבי יונה בהתבססו על המקורות בכתבי יוסף בן-מתתיהו, המשנה והתלמוד.

    גם מיקומו של הדגם אינו מקרי. הדגם מוצב במרכזו של מתחם חדש המוקדש, יחד עם היכל הספר, ללימוד ההיסטוריה של ימי בית שני. מאז הקמתו של מוזיאון ישראל, זהו משכנן של המגילות הגנוזות שנתגלו באזור מדבר יהודה, ובכללן כתבי היד העתיקים ביותר של התנ"ך.

    מנהרה תת קרקעית חדשה יוצאת מרחבת היכל הספר אל גבעה סמוכה עליה מוצב הדגם. יחד עם אודיטוריום חדש והקמתו של מרכז מידע וחינוך, הופך מתחם היכל הספר על כל מרכיביו לאחד ממוקדי המשיכה התיירותיים החשובים ביותר בישראל. סרט המוקרן במקום יחד עם מדריך קולי מאפשרים סיור מודרך ומוסבר היטב.

    סיבה טובה נוספת לפקוד את המוזיאון היא התערוכה החדשה תערוכת הלחם. כאן ניתן לראות את הליך עשיית הלחם למן לישת העיסה, התפחתה, עיצובה לכיכרות ואפייתן בחומו של תנור, כמוה כנס המתרחש בכל פעם מחדש. התערוכה חושפת את אינסוף האפשרויות הטמונות במוצר היומיומי והמובן מאליו בדרך-כלל. מוצגים בה סוגים רבים של לחם, ואפילו מפגש עם עולמם האישי של האופים.

    מוזיאון ישראל

    ואחרי ההיסטוריה והתמונות, להווה. נסיעה קצרה או הליכה רגלית ככל שיש באפשרותכם מובילה אותנו לשוק הססגוני מחנה יהודה. זה האחרון שינה פניו באחרונה ולא מעט בתי קפה אותנטיים וכשרים מוקמו בו. במרכז החגיגה הקולינרית "החומוס של רחמו" וצחקו בר, מסעדה בשרית בלב השוק. פשוט כדאי לסור למקום אפילו עם אתם לא צריכים עגבניות או פלפלים. לשבת בשוק, לשמוע את הסוחרים, ללגום משקה או פת בחומוס והנה לכם בוקר קסום.

    מכאן עומדות בפנינו שתי אפשרויות: לסור לרובע היהודי, לבית השרוף וללמוד מעט על ימיה האחרונים של העיר בימי הבית השני (בו התחלנו את הסיור) או למנהרות הכותל, לפרויקט החדש "שושלת הדורות". תושבי חוץ ימצאו עניין רב בשושלת הדורות. לישראלים שבנינו "מרכז דוידסון" ו"הבית השרוף" יתנו תחושה טובה ומרתקת יותר. הכל עניין של טעם.

    אתרי הרובע היהודי
    בעוד אנו מסיירים בפתחה של העיר העתיקה, אי אפשר לפסוח על אתריה של העיר בימים אלו של חנוכה. הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, מהווה מקום אידיאלי לביקור, גם אם לא מתוכנן מראש, הזדמנות להתבשם מאווירה המופלא של העיר והמגוון העצום של האתרים ההיסטוריים שמציע הרובע.
    חשוב לציין שרבים מהאתרים ההיסטוריים שברובע פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום, ביניהם: הקארדו הפתוח והסגור, תערוכת התמונות במוזיאון "המאבק על הרובע", החומה הרחבה, טיילת הגגות, ארבעת בתי הכנסת הספרדיים, ועוד.
    הטיול והשיטוט בסמטאות הוא הזדמנות "להחליף אוויר ולהתבשם מאווירה", להיחשף לנופיו הייחודיים של האזור, לגלות סמטאות ציוריות וחבויות… וממש על הדרך, להתרשם מקרוב מפרויקט בניין בית כנסת החורבה אשר עמד בשיממונו מאז נפילתו של הרובע בתש"ח ונבנה מחדש.

    "הבית השרוף" – בית מגורים מפואר לשעבר, ממנו נותרה רק קומת המרתף ובה נמצאו חורבות הבית וכליו. הבית נשרף ככל הנראה ע"י הצבא הרומאי עם נפילת בית שני. במקום תצוגה של ממצאים היסטוריים וחזיון אור-קולי מרגש המקים לחיים את ספורה של המשפחה.
    "מוזיאון וואהל" – "הרובע ההרודיאני" – האתר הגדול והחשוב מבין אתרי בית שני בעיר העתיקה. שישה בתים בסגנון רומי-הלניסטי של כהני העיר שצפו להר הבית. הזדמנות נדירה להציץ לתוך הווי החיים של אצילי ירושלים ערב חורבן בית שני.
    "הקארדו המקורה" – רחובה הראשי של ירושלים מהתקופה הרומאית והביזנטית. אבני הריצוף של הקרדו מספרות גם הן סיפור, האבנים השחורות מעידות כי ישנם שרידים חשמונאיים מתחתינו והכתומות שרידים מתקופת בית ראשון (לפני כ–3000 שנה).
    הקארדו מאפשר טיול באזור פתוח וסגור. בקצה הקארדו "מוזיאון המאבק האחרון על הרובע", ולידו מנורת הזהב המשוחזרת של בית המקדש מימי בית שני.
    טיילת הגגות – "על גג העולם" – אחת מנקודות התצפית היפות בירושלים. גגות בתי העיר העתיקה הבנויים בצפיפות זה ליד זה, מחברים בין ארבעת רובעי העיר העתיקה ומעניקים הצצה מכיוון אחר מהרגיל – בטיול שנמשך מרח' חב"ד שברובע ועד לירידה במרכזו של הרובע ליד מרכז אריאל.
    מומלץ למי שעיתותיו בידיו, לערוך סיור מקיף על טיילת החומות המקיפה את העיר העתיקה. העלייה לקטע הצפוני היא דרך שער יפו בפתח לשכת התיירות. העלייה לקטע הדרומי נעשית דרך מגדל דוד, שבו התחלנו את הסיור.
    לפרטים: מוזיאון ישראל 02-6708811, שושלת הדורות 02-6271333.

    בית כנסת "החורבה"

    "חמשוש משפחתי"
    בחנוכה יתקיים לראשונה, בפסטיבל התרבות החורפי של ירושלים "חמשושלים".
    "חמשוש משפחתי", יתקיים בירושלים בסופשבוע של חנוכה ומציע למבקרים בעיר הבירה שפע של פעילויות איכותיות ומרתקות לילדים, סיורים, הצגות, סדנאות ואירועי תרבות לכל המשפחה.

    ריכזנו לכם כמה המלצות חמות לבילוי משפחתי מהנה מחבר ומעשיר ב"חמשוש משפחתי":
    יום חמישי כ"ו כסלו

    יד בן צבי
    יום חמישי, כ"ו כסלו 16:30 עד 19:30
    עיר עוטפת אור – ירושלים שבין החומות.
    לילה "באור אחר" באווירה ירושלמית בעקבות סיפורים ואגדות ברוח ימי החג. משעות בין ערביים לחשכה, בסמטאות שיובילו אל פינות נסתרות ואתרים מוכרים, שהערב שופך עליהם אור מרתק וקסום ובימי החנוכה מתווסף אורן של החנוכיות לצד בתי הרובע היהודי.
    מסלול שער יפו, הר ציון, הרובע היהודי, הכותל. מיועד למשפחות.
    טלפון: 02-5398855

    תמונה מתוך עיר דוד

    יום שישי כ"ז כסלו

    מוזיאון "אסירי המחתרות"
    בסיור במוזיאון "אסירי המחתרות" תפגשו בדמויות הקשורות בבית הכלא, ובהן מנהל הכלא הבריטי, ותתוודעו ללוחמי המחתרות ולפעולות שביצעו, כמו סיפור הבריחה מחדר 23.
    המבנה בו שוכן מוזיאון אסירי המחתרות הוקם במאה ה– 19כאכסניה לצלייניות רוסיות, ובתקופת המנדט הפך לבית סוהר שבו נכלאו גם מאות לוחמי המחתרות. בית הסוהר שוחזר, ומשמש כיום כמוזיאון המתאר באמצעות סיפורם של אסירי המחתרות, את המאבק להקמת המדינה.
    במסגרת הפעילות למשפחות יופעלו סדנאות יצירה שונות הקשורות לחיי אסירי המחתרות בכלא, כמו סדנאות דפוס ואריגה. כמו כן, מוצע משחק משימות משפחתי "מסתורין במסדרונות הכלא".
    כתובת: במגרש הרוסים בסמוך לקריית העירייה.
    שעות: 10:00 – 13:00, בשעות 10:00 ו–11:30 סיורים מודרכים במוזיאון בשילוב קטעי משחק.

    מוזיאון יהדות איטליה
    במוזיאון יהדות איטליה אתם יכולים להתהלך ברחובות של איטליה היהודית ולראות במו עיניכם את מלוא הפאר וההדר של הימים המהוללים ההם. ללא תשלום.

    חוויה משפחתית ירושלמית אמיתית – "משחקים בנחלאות"
    משחק משפחתי מהנה ומשעשע בסמטאות שכונות הנחלאות. המשפחה מקבלת כתב חידה שאותו פותרים יחדיו בהליכה בין הסמטאות הציוריות של השכונה. המשחק מייצר שיתוף פעולה בין ההורים לילדים וגם מלמד וחושף את ירושלים האמיתית.
    כתובת: ציור קיר ברחוב אגריפס. טלפון: 02-6418682.

    ראשית ירושלים
    סיור מיוחד למשפחות וילדים בעיר העתיקה המשלב סדנת פעילות חווייתית בה פוגשים המשתתפים את בני ירושלים מהמאה שעברה. חמשת החושים יסייעו לנו בהכרות עם מלאכות הבית של המאה הי"ט כמו כביסה, טחינת תבלינים, שאיבת מים מבור, מריחים סבון ירושלמי ועוד. המשתתפים מתחפשים ומכירים את בני העדות השונות תושבי הרובע. טלפון: 02-6264488.



    0 תגובות